|
|
|

Coronavirus: Wat is de invloed op mijn pensioen en hoe contacteer ik de Pensioendienst?

Uw pensioenaanvraag

Hoe kan ik mijn pensioen of IGO aanvragen nu de Pensioenpunten en de gemeentehuizen gesloten zijn?

mypension.be en pensioenaanvraag.be blijven de snelste en meest efficiënte manieren om uw pensioen of IGO aan te vragen.

Voortaan aanvaarden wij ook telefonisch pensioenaanvragen via de Pensioenlijn 1765. Bel 1765, kies Nederlands, en druk 3 en 1.

Betaling van uw pensioen

Zal mijn pensioen nog uitbetaald worden?

Uw pensioen wordt betaald op een Belgische rekening

Er verandert niets! Uw pensioen wordt zoals gewoonlijk betaald.

Uw pensioen wordt betaald door de postbode (via postassignatie)

Geen zorgen, bpost doet er alles aan om uw pensioen uit te betalen. Wat is er anders door het coronavirus?
De gebruikelijke voorzorgmaatregelen worden ook door uw postbode genomen. Voor uw pensioen betekent dit dat de postbode:

  • op minstens 1 meter afstand zal blijven;
  • erop zal letten dat jullie elkaar niet per ongeluk aanraken;
  • in uw aanwezigheid zelf tekent voor ontvangst.

Bescherm uzelf en anderen tegen het coronavirus. Kies voor betaling via overschrijving op rekeningnummer.

U kunt uw rekeningnummer doorgeven via:

U woont in het buitenland en u wordt betaald via een cheque. Zult u die nog kunnen innen?

De Pensioendienst verzekert de betalingsopdracht op de datums die u in de tabel ziet.
Voor de betaling van een cheque of een ander internationaal betaalmiddel werken we samen met externe partners. Afhankelijk van de coronamaatregelen in uw land van verblijf kan de uitbetaling van de cheque moeilijk verlopen. We raden u aan om contact op te nemen met uw plaatselijke bank over een mogelijke verplichte sluiting.

U kunt ook kiezen voor betaling via overschrijving op rekeningnummer.

U kunt uw rekeningnummer doorgeven via:

Uw pensioen wordt betaald op een niet-Belgische rekening

De Pensioendienst verzekert de betaalopdracht op de datums die u in de tabel ziet.
De uiteindelijke datum waarop uw pensioen op uw rekening staat, hangt af van uw plaatselijke bank. Omdat de coronamaatregelen verschillen van land tot land, raden we u aan om meer informatie in te winnen bij uw plaatselijke bank.

Ik ontvang een IGO

Wat is de premie COVID-19 en wat betekent dit voor mij?

De federale regering geeft u een tijdelijke bijkomende sociale premie om u te helpen het hoofd te bieden aan de financiële moeilijkheden door de gezondheidscrisis: de premie COVID-19.

  • Krijg ik de premie COVID-19?
    Ja, als u effectief een IGO of een gewaarborgd inkomen voor bejaarden ontvangt.
  • Hoeveel krijg ik?
    50 EUR netto per maand, van juli tot en met december 2020, of in totaal 300 EUR. Op deze premie moet u geen belastingen betalen.
  • Wanneer ontvang ik de premie COVID-19?
    U ontvangt de premie van juli tot en met december 2020. De betaling van juli gebeurt op het einde van de maand. De premies van augustus tot en met december betalen we samen uit met uw IGO of gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
  • Wat moet ik doen om de premie COVID-19 te ontvangen?
    Niets!
    Als u een IGO of gewaarborgd inkomen voor bejaarden ontvangt, ontvangt u de premie COVID-19 automatisch.

Blijft de controle van de verblijfsvoorwaarde behouden? Moet ik naar het gemeentehuis gaan?

De controles van de verblijfsvoorwaarde van de IGO worden tijdelijk opgeschort om het coronavirus te bestrijden. U moet momenteel dus niet naar het gemeentehuis gaan. We houden u op de hoogte via onze site zodra we de controles hernemen.

Ik woon in het buitenland en ik heb problemen om mijn levensbewijs te laten invullen

Als u door de veiligheidsmaatregelen tegen het coronavirus problemen hebt om uw levensbewijs te laten invullen, kunt u ons contacteren:

We zullen al het mogelijke doen om te voorkomen dat uw pensioenbetaling stopt. U moet wel alles in orde brengen van zodra de situatie terug normaal is.

Ik heb geen fiscale fiche gekregen

Hoe ontvang ik mijn fiscale fiche in 2020?

U woont in België:

Uw fiscale fiche is beschikbaar in uw online pensioendossier op mypension.be.

U hebt geen toegang tot mypension.be? Wees gerust, de Pensioendienst biedt alternatieven.

U woont in het buitenland:

Uw fiscale fiche werd naar u opgestuurd via de post en via mypension.be.

 

Hoe kan ik een duplicaat krijgen van mijn fiscale fiche?

U vindt uw fiscale fiche in uw online pensioendossier op mypension.be.

Maak u geen zorgen, uw fiscale fiche werd correct naar de FOD Financiën gestuurd en zal gebruikt worden bij de voorbereiding van uw belastingaangifte. Het is dus niet nodig om een duplicaat van uw fiscale fiche aan te vragen.

Wilt u toch een duplicaat van uw fiscale fiche? We leggen u uit hoe u die aanvraagt.

Ik heb een beslag of invordering op mijn pensioen. Verandert er iets?

Met het oog op de strijd tegen de COVID-19 pandemie, heeft de regering deze drempelbedragen verhoogd voor de periode van 20/06/2020 tot en met 31/08/2020:

van tot

vatbaar voor beslag of overdracht

MAX
0 1 366 0 % 0,00
1 366,01 1 467 20 % 20,20
1 467,01 1 770 40 % 121,20
1 770,01 en hoger 100 %

Per kind ten laste vermeerderen we deze bedragen met 84 EUR voor de periode van 20/06/2020 tot en met 31/08/2020.

Na 31/08/2020 gelden opnieuw de normale drempelbedragen.

Bijverdienen tijdens uw pensioen of IGO

Wat is de invloed op mijn pensioen of IGO als ik tijdelijk meer werk of terug aan de slag ga om hulp te bieden in de strijd tegen het coronavirus?

Bent u gepensioneerd of ontvangt u een IGO en werkt u als verpleegkundige, dokter of gezondheidsdeskundige? Of werkt u in een cruciale sector die essentiële diensten levert? Dan mag u voor de volledige duur van de pandemie onbeperkt bijverdienen bovenop uw pensioen of uw IGO.

Welk soort pensioen u ook ontvangt - of het nu een rust- of een overlevingspensioen of een overgangsuitkering is - er zal geen enkel gevolg zijn voor de betaling van uw pensioen of uw IGO als u tijdelijk meer werkt of weer aan de slag gaat om uw vroegere collega’s te helpen.

De pensioenwetgeving werd tijdelijk aangepast.

Na afloop van de pandemie zullen opnieuw de normale regels gelden als u bijverdient als gepensioneerde.

Ik klus bij als gepensioneerde en ben nu tijdelijk werkloos door de coronamaatregelen. Wat betekent dit voor de uitbetaling van mijn pensioen?

Tijdens de duur van de pandemie heeft tijdelijke werkloosheid geen enkele invloed op de uitbetaling van uw pensioen. Ook andere inkomsten of voordelen die u naar aanleiding van de pandemie van een federale, regionale of lokale overheid ontvangt, hebben geen invloed op de uitbetaling van uw pensioen.

De pensioenwetgeving werd tijdelijk aangepast.

Na afloop van de pandemie gelden opnieuw de normale regels. Tijdelijke werkloosheid zal er dan voor zorgen dat de uitbetaling van uw pensioen wordt geschorst omdat u uw pensioen niet mag combineren met een sociale uitkering (met uitzondering van 12 maand cumulatie van een sociale uitkering met uw overlevingspensioen).

Meer informatie over het recht op een werkloosheidsuitkering vindt u terug op de website van de RVA.

Uw toekomstige pensioenbedrag

Ik ben tijdelijk werkloos door de coronamaatregelen. Wat betekent dit voor mijn toekomstige pensioen?

U mag gerust zijn. Voor uw pensioen beschouwen we de periode van tijdelijke werkloosheid als 'gewerkt'.  Er is geen enkele negatieve invloed op uw pensioen.

De periode van tijdelijke werkloosheid telt mee:


Meer gedetailleerde informatie (voor pensioenprofessionals):

  • Hoe tellen de dagen van tijdelijke werkloosheid mee voor het pensioenbedrag?
    Deze dagen tellen mee aan het gewoon fictief loon. Dit is het meest gunstige plafondloon.
  • Hoe tellen de dagen van tijdelijke werkloosheid mee als ik een lange loopbaan heb (eenheid van loopbaan)?
    Deze dagen tellen altijd mee, of ze nu voor of na de 14 040 dagen vallen.

Ik neem corona-ouderschapsverlof. Wat betekent dit voor mijn toekomstige pensioen?

Bent u werknemer of ambtenaar? U mag gerust zijn. Voor uw pensioen beschouwen we de periode van corona-ouderschapsverlof als 'gewerkt'.  Er is geen enkele negatieve invloed op uw pensioen.

U vindt meer informatie over het corona-ouderschapsverlof op de site van de RVA.

Ik heb de kennisgeving met mijn pensioenbedrag ontvangen. Ik krijg momenteel een sociale uitkering. Moet ik mijn uitbetalingsorganisme op de hoogte brengen dat ik een pensioen ga ontvangen?

U hoeft uw uitbetalingsinstelling (RVA, ziekenfonds, vakbond, …) zelf niet meer te contacteren om afstand te doen van uw sociale uitkering.
 

Ik wil mijn vervroegd pensioen ontvangen.

Zodra we uw verklaring ontvangen hebben:

  • verwittigen we uw uitbetalingsinstelling
    en
  • betalen we uw pensioen uit.

 

Ik wil mijn overlevingspensioen ontvangen.

In deze formulieren moet u een keuze maken:

  • uw sociale uitkering blijven ontvangen en combineren met een beperkt overlevingspensioen
    of
  • afstand doen van uw sociale uitkering en uw volledige overlevingspensioen ontvangen.

Zodra we uw verklaring ontvangen hebben:

  • verwittigen we uw uitbetalingsinstelling
    en
  • betalen we uw pensioen uit.

De Pensioendienst contacteren

Ik heb een vraag over mijn pensioen, hoe kan ik jullie contacteren?

Pensioendienst blijft open via mypension.be en 1765.

U kunt de Pensioendienst contacteren:

  • via mypension.be (online informatie altijd beschikbaar)
  • via ons contactformulier
  • via de gratis Pensioenlijn 176
    • alle werkdagen van 8.30 u. tot 12.00 u. en van 13.00 u. tot 16.00 u.
    • maandag bereikbaar tot 17.00 u.

 

Al onze Pensioenpunten blijven tot nader order gesloten, ter bescherming van uzelf en onze medewerkers.

U kunt momenteel geen afspraken maken.

De heropening zullen we via onze sociale media en de website aankondigen.