|
|
|

Getuigenissen

Julie,
departement Personeel & Organisatie

Julie

Sinds mijn indiensttreding heb ik al in verschillende HR-diensten van het departement Personeel & Organisatie gewerkt, waar ik me onder meer bezighield met opleiding & ontwikkeling, administratieve aspecten, de payroll en de sociale dienst.

Ik dacht dat het bij de Pensioendienst een stofferige bedoening zou zijn, was ik even mis! Er is veel ruimte voor innovatie en experimenteren.

Projectbeheer en dossierbeheer gaan hand in hand om het juiste evenwicht te vinden tussen creativiteit en realisme. De organisatie is zo groot dat zowat alle beroepen vertegenwoordigd worden. Het is een boeiend labo! En last but not least, we hebben de leukste personeelsfeesten van het land…

Nicolas,
departement ICT

Julie

Ik werk bij de directie ‘Infrastructure & Operations’, in het team ‘Digital Workplace’. Wij houden ons bezig met de digitale werkomgeving van de medewerkers van de FPD. Ikzelf werk vooral rond: Teams, SharePoint en het beheer van de digitale Microsoftidentiteiten.

Ik ben 14 jaar geleden begonnen bij het departement ICT. Ik moet toegeven dat ik wel wat twijfels had door het wat oubollige imago van de overheid. Al snel zag ik in dat dit bij de Pensioendienst helemaal niet zo was: we waren de pioniers van sommige technologieën en we hadden een zeer moderne dienst. En dat is nog altijd zo, zowel qua werkmethodes als qua technologieën! We zijn echt een moderne organisatie!

Voor mij is het heel belangrijk om, rechtstreeks of onrechtstreeks, de burger te helpen. Ik ben blij dat ik dit kan doen bij de Pensioendienst!

Giselda,
departement Pensioenrechten

Giselda

Ik werk voor de strategische cel van het departement Pensioenrechten (Droits de Pension). Ik werk mee aan de uitbouw en realisatie van de strategie van het departement: ik adviseer het management en leid veranderingsprojecten in het domein van de digitale pensioencommunicatie.

Ik werk al 10 jaar met volle goesting voor de Pensioendienst. Ik ben gestart als projectassistent en nu ben ik programmamanager/strategisch adviseur. Ik hop van project naar project in zeer uiteenlopende domeinen: formulieren digitaliseren, het onthaal op afspraak organiseren, een opleiding uitwerken, schrijven voor de website, onze digitale dienstverlening uitbouwen, ...

Zo heb ik de organisatie in zo goed als al haar facetten leren kennen en een multidisciplinair netwerk uitgebouwd van gedreven business experten, ICT’ers, communicatiespecialisten, strategen, … Zowel binnen als buiten de organisatie. Want samenwerken en op zoek gaan naar synergieën voor de burger zit in ons DNA ingebakken.

Je hebt vaak ook niet de indruk dat je voor één van de grootste instellingen van de sociale zekerheid werkt, maar eerder in een familiale KMO met korte communicatielijnen en veel ruimte voor initiatief.

Wat ook bijzonder is: IEDEREEN die je tegenkomt - je kapper, de winkelbediende, de leerkracht van je kinderen, jijzelf, … - wordt ooit ‘klant’ van de Pensioendienst.

Indrukwekkend vind je niet? De vragen op het familiediner moet je er wel bijnemen.

Patrik,
departement Personeel & Organisatie

Giselda

Ik werk bij het departement P&O als hoofd van de directie HR Partners waaronder de selectiedienst valt. We becijferen het aantal medewerkers dat nodig is om de organisatieopdrachten te kunnen uitvoeren. Het jaarlijks personeelsbehoeftenplan vloeit voort uit die oefening. Ik ben ook mee verantwoordelijk voor de opmaak van het jaarlijks personeelsactieplan.

Als verantwoordelijke van de dienst HR Partners ondersteun ik, samen met mijn fantastische medewerkers, de leidinggevenden van onze organisatie. Wij zijn het eerste aanspreekpunt en adviseren en ondersteunen hen bij de toepassing van de verschillende HR-processen. Daarnaast verzorgen we de ook het communicatieluik van het HR-beleid. Dankzij een enthousiast team van selectiemedewerkers voeren we het personeelsactieplan uit en stellen we ons creatief en innovatief op om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Het afwisselend takenpakket, de diverse uitdagingen van onze functie en de dynamische werkomgeving waarin we werken geven me ontzettend veel energie.

Bij de Pensioendienst kreeg ik de kans om op verschillende diensten te werken en zo mijn professionele loopbaan uit te bouwen. Ik ben de Pensioendienst dankbaar voor de loopbaankansen die ik er al kreeg.

Wat ook leuk is: ik fiets naar Brussel en kan gebruik maken van de douches in de Zuidertoren om mijn werkdag fris en monter te starten.

Annabel,
departement Managementondersteuning

Giselda

Ik werk bij de dienst Strategie & Innovatie, en hou me voornamelijk bezig met het uittekenen en opvolgen van een beleid rond de strijd tegen sociale fraude.

Onze dienst heeft een breed en divers takenpakket en heeft veel contact met andere departementen. Dat maakt het heel boeiend!

Bovendien zit ik in een topteam: iedereen is gemotiveerd en we lachen ook heel wat af. Tijdens de middagpauze of na het werk doen we nu en dan een terrasje.

Ik krijg heel veel kansen en mocht al verschillende interessante opleidingen volgen.

Tot slot beweeg ik meer dan ik anders zou doen dankzij de toffe middagactiviteiten (yoga, salsa, enz.).

Julien,
departement Studiedienst

Giselda

Ik werk voor het departement Studiedienst bij Financiële en Statistische Studies. Ik beantwoord elke dag, zowel voor interne als externe klanten, allerlei vragen waarvoor de toekennings- of betalingsgegevens opgehaald en verwerkt moeten worden en die kennis van de verschillende pensioenstelsels vereisen.

Deze job is stimulerend, maar ook veeleisend. Nauwkeurige financiële ramingen maken of de parlementaire vragen of vragen van onze strategische cel correct beantwoorden: het vereist zowel technische competenties (analyse, logica, programmeren, ... ), als precisie en kennis. Maar als je zoals ik graag je hersenen laat werken en graag met cijfers werkt, mag dat geen probleem zijn!

Mijn werk is ook gevarieerd. Ik doe zelden 2 keer hetzelfde. De materies die ik bestudeer zijn behoorlijk uiteenlopend.

Wat ik ook leuk vind: het teamwerk dat erachter zit. Binnen onze dienst heeft iedereen zijn sterke punten en specifieke competenties. Gelukkig maar, want om een vraag te beantwoorden, moeten we vaak samen zitten en dan brengt iedereen zijn expertise in.

Mijn advies: vertrouw op je eigen capaciteiten en blijf nieuwsgierig! Je moet vooral niet bang zijn om complexe materies te verkennen en om hulp te vragen aan je collega’s als je vast zit of als iets niet duidelijk is.