|
|
|

Pas op voor valse sms'en, e-mails of telefoons (phishing) in naam van de Pensioendienst!

Oplichters gebruiken de naam van de Pensioendienst om uw persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen.
Geef deze gegevens niet door! De oplichters gebruiken deze om u geld af te persen.

 

Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?

De Pensioendienst:

  • contacteert u altijd via een beveiligde weg:
    • via uw online pensioendossier op mypension.be;
    • per brief naar uw adres.
  • contacteert u nooit via sms.
  • contacteert u nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als u ons belt op het speciale pensioennummer 1765 vragen we eventueel informatie om uw dossier aan te vullen.
  • contacteert u nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail beantwoorden we enkel algemene vragen over de pensioenen.
  • stuurt nooit medewerkers naar u thuis;
  • zal nooit vragen om:
    • in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS,
    • persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van uw bankkaart of eID,
    • te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

Ik heb een verdacht bericht of telefoontje ontvangen. Wat moet ik doen?

Als u een verdacht telefoontje krijgt:

  • Hang onmiddellijk weer op!
  • Noteer het telefoonnummer, als het niet gaat om een verborgen nummer.
  • Dien klacht in bij de politie (de Pensioendienst kan dat niet voor u doen).
  • Meld het verdachte telefoontje bij verdacht@safeonweb.be.

 

Als u een verdachte e-mail of sms krijgt:

  • Antwoord niet en klik niet op de bijgevoegde link(s)!
  • Stuur de e-mail of sms naar verdacht@safeonweb.be.

Leer verdachte e-mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!

Gevallen van phishing die ons gemeld werden:

Phishing per telefoon

Premie COVID-19

Oplichters bellen u op en proberen u wijs te maken dat u recht hebt op een COVID-19-premie van meer dan 1 000 euro. De oplichters vragen u dan om uw rekeningnummer door te geven of in te loggen bij uw bank met uw DIGIPASS om de premie te kunnen ontvangen.

Bijkomende vergoeding door valse vertegenwoordigers van mypension.be

Oplichters bellen u op en doen zich voor als vertegenwoordiger van mypension.be. Ze bieden u een bijkomende vergoeding aan en vragen u om uw naam en het nummer van uw bankkaart mee te delen.

De oplichters vermelden ook een telefoonnummer waarop u hen kunt contacteren.

Phishing via sms of e-mail

Valse terugbetaling

Oplichters versturen sms'en in naam van één of andere overheidsdienst (bijvoorbeeld de Federale Pensioendienst, de Federale Overheidsdienst Financiën, enz.). Die sms'en bevatten een link waarop de slachtoffers moeten klikken om de terugbetaling te kunnen ontvangen.

Vakantiegeld

Oplichters sturen u een sms of een e-mail met de vraag om uw bankgegevens door te geven zodat ze uw vakantiegeld kunnen storten. De oplichters vragen u ook om in te loggen bij uw bank via uw DIGIPASS om uw geld te krijgen.

Regularisatievergoeding

Oplichters sturen u een sms of e-mail ontvangen waarin u gezegd wordt dat u misschien recht heeft op een 'regularisatievergoeding' van 12 tot 28 EUR per dag als steunmaatregel tijdens de coronacrisis. Om te zien of u in aanmerking komt en hoeveel u kunt krijgen, moet u op een link klikken.