|
|
|

Pas op voor valse berichten (phishing) of telefoons in naam van de Pensioendienst!

Criminelen gebruiken de naam van de Pensioendienst om uw persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen. Geef deze gegevens niet door! De criminelen gebruiken deze om u geld af te persen.

De Pensioendienst neemt nooit contact via telefoon, SMS of e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen.

Enkel als u ons belt vragen we de nodige informatie om uw dossier aan te vullen.

Hoe kan ik nagaan of het bericht dat ik krijg van de Pensioendienst is?

De Pensioendienst:

  • neemt altijd contact via een beveiligde weg:
    • via uw online pensioendossier op mypension.be;
    • per brief naar uw adres.
  • zal nooit vragen om:
    • uw persoonlijke gegevens via SMS, per telefoon of via e-mail door te geven;
    • in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS.
    • persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals PIN of Puk codes van uw bankkaart of eID.

 

Ik heb een verdacht bericht ontvangen

Als u een verdacht bericht of telefoontje hebt ontvangen:

  • Probeer het telefoonnummer te noteren.
  • Moet u klacht indienen bij de politie. De Pensioendienst kan dat niet voor u doen.
  • Stuur verdachte berichten naar verdacht@safeonweb.be

Tips om verdachte mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!

 

Onderstaande berichten zijn momenteel in omloop:

Premie COVID-19: let op voor phishing per telefoon!

Momenteel zijn er oplichters aan het werk die burgers opbellen en zeggen dat zij recht hebben op een COVID-premie van meer dan 1000 euro. Om die premie te krijgen, moet de burger zijn bankrekeningnummer doorgeven.

Ga hier zeker niet op in. Deze telefoontjes zijn pogingen tot fraude. De RSZ en FPD zullen een burger nooit per telefoon om zijn bankrekeningnummer vragen!

Personen die een inkomensgarantie voor ouderen of een gewaarborgd inkomen voor bejaarden krijgen, hebben recht op een COVID-premie. Maar die premie wordt automatisch toegekend. De burger hoeft daarvoor zelf geen stappen te ondernemen. De premie is ook lager dan aan de telefoon wordt beloofd. Hij bedraagt 50 euro per maand van juli tot december 2020, dus in totaal om 300 euro.

Meer informatie:

Wat is de premie COVID-19 en wat betekent dit voor mij?

Valse SMS en e-mails over het vakantiegeld

Verschillende gepensioneerden hebben ons gemeld dat ze een SMS of e-mail gekregen hebben om hun persoonlijke gegevens, zoals hun bankgegevens, door te geven om hun vakantiegeld te kunnen ontvangen. Daarna werd hen gevraagd om zich in te loggen bij hun bank via DIGIPASS om hun geld te krijgen.

Deze SMS en e-mails zijn vals: klik in geen geval op de link en beantwoord ze niet! Wij zullen u nooit om persoonlijke gegevens vragen via een SMS of een e-mail of om op een link te klikken om een betaling te kunnen ontvangen.

Wat gebeurt er als u op de link klikt of als u uw bankgegevens doorgeeft? De link leidt u naar een valse site. De criminelen gebruiken deze om uw bankgegevens op te slaan. Via hun site of telefonisch proberen ze geld van uw rekening te halen.

Valse e-mails gaan rond: er bestaat geen "regularisatievergoeding"!

Enkele burgers meldden ons dat er een phishingmail in omloop is.

Volgens die phishingmail kunt u als gepensioneerde steunmaatregelen krijgen tijdens de coronacrisis. U zou 12 tot 28 euro regulariseringsvergoeding per dag kunnen krijgen. U moet dan op een link klikken om te zien of u in aanmerking komt en hoeveel u krijgt.

Klik NIET op de link in die mail en verwijder de mail meteen! Criminelen zijn uit op uw gegevens of willen malware op uw computer zetten.

De regulariseringsvergoeding die in de phishingmail genoemd wordt, bestaat niet.