|
|
|

Attesten

Welke attesten levert de Pensioendienst af?

De Pensioendienst levert attesten af als er een verband is met pensioenrechten en -betalingen.
Bijvoorbeeld voor vragen over:

  • het pensioenbedrag van een bepaalde maand of periode;
  • het bedrag van het vakantiegeld;
  • de ingangsdatum van uw pensioen.

 

Hoe ontvang ik mijn attest van de Pensioendienst?

  • Hebt u gekozen voor elektronische briefwisseling via mypension.be of e-box?
    • U krijgt een mail als uw attest beschikbaar is.
    • U kunt dan uw attest bekijken op mypension.be of in uw e-box. Als u uw attest niet meteen ziet, dan zal het zeker binnen de 24 uur beschikbaar zijn.

       

  • Ontvangt u uw briefwisseling per post?
    • We sturen uw attest naar het adres dat bij de Pensioendienst gekend is.
    • Bent u onlangs verhuisd? Laat ons dit dan weten via:

      We sturen u dan een attest naar uw nieuw adres.

 

Hoe vraag ik een duplicaat aan van een attest?

U vindt alle brieven, fiscale fiches en attesten die u van de Pensioendienst ontving in uw online pensioendossier op mypension.be.

Als u geen toegang hebt tot mypension.be, dan kunt u kunt uw attest aanvragen via:

 

Attest 'sociaal tarief'

U hebt recht op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit als u minstens 1 van volgende uitkeringen ontvangt:

  • een inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
  • een gewaarborgd inkomen (GI);
  • een aanvullende tegemoetkoming voor mindervaliden;
  • een tegemoetkoming voor hulp van derden.

 

U hoeft hier zelf niets voor te doen:

  1. De Pensioendienst en de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie melden de energieleveranciers dat u recht hebt op het sociaal tarief.
  2. De energieleveranciers passen dit tarief vervolgens toe.

U ontvangt wel nog elk jaar een papieren attest. Dat kunt u voorleggen:

  • wanneer de leverancier er toch om vraagt;
    of
  • bij andere instellingen die u vrijstelling of vermindering van betaling geven.

U kunt ook altijd een duplicaat van het attest 'sociaal tarief' downloaden op mypension.be.

Als u geen toegang hebt tot mypension.be, dan kunt u kunt uw attest aanvragen via:

 

Fiscale Fiche

We sturen de fiscale fiche (pensioenfiche 281.11) elk jaar in maart.

Meer weten over de fiscale fiche.

Een vraag over uw pensioen

Stel uw vraag online

Vul ons contactformulier in.

Kom langs

Als preventieve maatregel tegen het coronavirus zijn alle Pensioenpunten tot nader order gesloten.

Bel de Pensioenlijn 1765

Bel gratis 1765 in België (betalend vanuit het buitenland, bel +32 78 15 1765)

Wanneer belt u ons het best?

Houd uw rijksregisternummer bij de hand!