Problemen bij de betaling
U hebt een probleem met de betaling van uw pensioen?
De 3 meest voorkomende oorzaken zijn:
- U bent veranderd van rekeningnummer, bankinstelling of betaalwijze.
- U bent verhuisd.
- U woont in het buitenland en hebt uw levensbewijs (nog) niet teruggestuurd.
U bent veranderd van rekeningnummer, bankinstelling of betaalwijze
Let op: als u van rekeningnummer of bankinstelling verandert, wacht dan met het afsluiten van uw oude rekening totdat de FPD u een eerste keer op de nieuwe rekening heeft betaald. Zo vermijdt u onderbrekingen in de betaling van uw pensioen.
Contacteer ons via:
- mypension.be
- het online contactformulier
- Per brief:
Federale Pensioendienst
Dienst Betalingen
Zuidertoren
Europaesplanade 1
1060 Brussel
En vermeld:
- uw rijksregisternummer
- de ontbrekende betaling
- uw volledige adres
U bent verhuisd
Om de invloed van uw verhuis op de betaling van uw pensioen te beperken, geven we u mee wat u best doet als:
- u in België woont en binnen België verhuist;
- u in België woont en naar het buitenland verhuist;
- u in het buitenland woont en naar België verhuist;
- u in het buitenland en naar een ander land verhuist.
U woont in het buitenland en hebt uw levensbewijs (nog) niet teruggestuurd:
Wanneer u in het buitenland woont, krijgt u ten minste één keer per jaar een levensbewijs. Dit formulier moet u:
- invullen;
- laten legaliseren bij een officiële instantie;
- terugsturen naar de Federale Pensioendienst.
Als u dit formulier niet of niet tijdig terugstuurt, dan schorst de FPD uw pensioenbetalingen.
Coronavirus: Ik woon in het buitenland en ik heb problemen om mijn levensbewijs te laten invullen
Als u door de veiligheidsmaatregelen tegen het coronavirus problemen hebt om uw levensbewijs te laten invullen, kunt u ons contacteren:
- via ons online contactformulier;
- per e-mail: levensbewijzen@sfpd.fgov.be;
- telefonisch op +32 78 15 1765.
We zullen al het mogelijke doen om te voorkomen dat uw pensioenbetaling stopt. U moet wel alles in orde brengen van zodra de situatie terug normaal is.
Een vraag over uw pensioen
Stel uw vraag online
Vul ons contactformulier in.
Kom langs
Bel de Pensioenlijn 1765
Bel gratis 1765 in België (betalend vanuit het buitenland, bel +32 78 15 1765)
Houd uw rijksregisternummer bij de hand!