|
|

Opdracht: duidelijk informeren en communiceren over pensioenen

Wat houdt deze opdracht in?

We geven duidelijke, toegankelijke en kwaliteitsvolle informatie via verschillende communicatiekanalen en aangepast aan de behoeften van iedereen.

Onze verschillende doelgroepen

Die 'iedereen' omvat al onze doelgroepen:

  • burgers:
    • gepensioneerden;
    • toekomstig gepensioneerden;
    • jonge actieven;
  • professionals:
    • journalisten;
    • pensioenadviseurs;
    • ...

We hebben deze groepen bepaald in functie van hun verwachtingen ten opzichte van onze materie (de pensioenen), hun leeftijd, de informatie die ze nodig hebben, …

Onze doelgroepen goed kennen, laat ons toe om:

  • berichten op te maken die aangepast zijn aan hun situatie;
  • het beste communicatiekanaal te vinden om dit bericht te verspreiden.

Algemeen kiezen we voor digitaal, en dan vooral voor e-mail. Waarom? Omdat dit kanaal meer voordelen biedt, zowel voor u als voor ons. Ontdek al onze argumenten in onze brochure.

 

Aangepaste kanalen voor elke doelgroep…

We kiezen en ontwikkelen onze communicatiekanalen in functie van onze boodschap en onze doelgroep. Zo kozen we voor een videoclip op televisie en op het internet om de afkoop van studiejaren te promoten bij Charlotte. Om aan Roger de wijziging in zijn pensioenbedrag uit te leggen, kozen we dan weer voor een gepersonaliseerde brief. Maar omdat Roger mee is met de technologie, koos hij voor elektronische briefwisseling. Hij kreeg zijn brief dus in zijn persoonlijk online dossier op mypension.be. Het grote voordeel is dat zijn dossier beveiligd en 24u/24 en 7d/7 beschikbaar is.

 

… en ook de rol van raadgever en begeleiding

We hebben ook een raadgevende en begeleidende rol voor onze verschillende doelgroepen. We geven bijvoorbeeld ook advies aan de medewerker van de personeelsdienst in een bedrijf die inlichtingen vraagt om het pensioen van 1 van zijn werknemers voor te bereiden. We lezen ook de tekst na van de journalist die een artikel wil schrijven over de pensioenindex.

 

Hoe vervullen we deze opdracht?

Om goed te communiceren met al onze doelgroepen hebben we:

Ons dienstennetwerk

Een persoonlijk onthaal in onze Pensioenpunten

Wilt u een van onze experten ontmoeten om uw vragen te stellen? Dan bieden we u verschillende mogelijkheden:

 

1765, de gratis Pensioenlijn voor al uw vragen over uw pensioen

De Pensioenlijn 1765 is een uniek nummer (gratis vanuit België) waar u terecht kunt met al uw pensioenvragen over:

  • het werknemersstelsel
  • het ambtenarenstelsel
  • het stelsel van de zelfstandigen (RSVZ)
  • de 2e pijler (Sigedis)

Wie krijgt u aan de lijn als u de 1765 belt?

De 1765 verwijst u door naar verschillende contactcenters, onderverdeeld volgens de materie en de expertise van onze medewerkers. Wanneer u de 1765 belt, komt u dus terecht in het:

  • contactcenter Pensioenrechten;
  • contactcenter Pensioenbetalingen.

Als uw vraag heel specifiek is, kunt u meteen met een expert in de materie spreken. Elke productiedienst heeft een mini-callcenter.

 

Onze communicatiemiddelen

Onze online communicatiemiddelen

  • mypension.be

    Wist u dat uw persoonlijk pensioendossier en een groot deel van uw briefwisseling 24u/24 en 7 dagen op 7 beschikbaar zijn op mypension.be? Wacht niet langer en raadpleeg uw dossier meteen!

    Om u de best mogelijke online dienstverlening te bieden, wordt mypension.be constant verder ontwikkeld.

    Enkele sleutelmomenten?

    • Eerst kon u via mypension.be een loopbaanoverzicht krijgen voor elk stelsel waarin u actief was.
    • Sinds januari 2016 vindt u er uw vroegst mogelijke pensioendatum, per stelsel of alle stelsels samen.
    • Sinds november 2017 krijgt u via mypension.be het geraamde pensioenbedrag voor uw vroegst mogelijke pensioendatum en uw wettelijke pensioendatum. In dezelfde periode kreeg het platform een complete make-over: een nieuwe lay-out en een dynamisch design dat zich aanpast aan de verschillende mobiele toestellen (computer, tablet, smartphone).
    • De laatste vernieuwing: sinds juli 2018 kunt u uw pensioenbedrag ramen door zelf verschillende ingangsdatums in te geven.

       

  • Onze website

    In mei 2019 lanceerden we onze nieuwe website. U kent hem ongetwijfeld, want u raadpleegt hem op dit moment 😉!

    Hoe hebben we deze nieuwe website ontworpen? Gewoon in functie van uw behoeften!

    Gedurende 2 jaar werkten we samen met een externe firma, AGConsult.

    • Eerst heeft AG Consult ons, op basis van verschillende enquêtes op onze oude website waaraan u misschien deelnam, geholpen met een volledig nieuwe structuur en logica voor onze website.
    • Daarna heeft AGConsult testen uitgevoerd bij de gebruikers op een 1e versie van de nieuwe site om hem nog te verbeteren. Zo konden we vaststellen welke informatie u zocht en of u deze ook vond.

    Sommige testen lopen nog. Eens ze gedaan zijn en we de nodige aanpassingen gedaan hebben, kunt u op onze site alle antwoorden vinden op de vragen die u zich stelt over uw pensioen

    Nu vindt u al antwoorden op veelgestelde vragen als:

    • Wanneer kan ik met pensioen?
    • Hoeveel pensioen zal ik krijgen?
    • Mag ik nog bijverdienen als ik met pensioen ben of als mijn huwelijkspartner een gezinspensioen ontvangt?

    U vindt er ook al onze nieuwtjes en een veel praktische informatie:

    • Wat is het dichtstbijzijnde Pensioenpunt voor mij?
    • Wie moet ik contacteren, en hoe, als ik een vraag over mijn dossier heb?
    • Waar kan ik formulieren downloaden (zoals voor de regularisatie van mijn studieperioden) of attesten (zoals een bewijs dat ik een IGO krijg)?

    Bent u geïnteresseerd in een job bij de Pensioendienst? Leer ons beter kennen via onze jobsite.

     
  • Onze e-news

    Onze nieuwsbrief of 'e-news' wordt regelmatig naar meer dan 8 000 abonnees verstuurd.

    Hierin vindt u alle actuele nieuws over de werknemerspensioenen en de ambtenarenpensioenen. We vertellen er ook over onze andere materies, die minder gekend maar even belangrijk zijn, zoals de pensioenen voor de slachtoffers van terreurdaden of de renten die we storten aan de oorlogsslachtoffers.

    Vul uw mailadres in en mis geen enkel nieuwtje over de pensioenen:

     

  • Onze sociale media

    Volg ons op:

 

Onze brieven: de leesbaarheid constant verbeteren

Elke dag schrijven we tal van brieven om u te informeren of uw vragen te beantwoorden. Gemiddeld sturen we elk jaar zo'n 7 miljoen brieven!

We proberen constant onze brieven te verbeteren qua leesbaarheid. Ontdek de projecten die we uitvoerden in 2018 om de leesbaarheid van onze brieven te verbeteren.

 

De Perslijn

We antwoorden ook aan journalisten die vragen stellen over de pensioenen.

De Communicatiedienst beantwoordt sommige vragen onmiddellijk. Voor complexere vragen vraagt de Communicatiedienst eerst informatie aan de productiediensten, de Studiedienst of aan de administrateur-generaal.

Elk jaar beantwoordt de Communicatiedienst een 100-tal vragen van verschillende media.